en historia om en hare eller vad som händer när vettigt folk ger efter

Känsliga personer (du vet vem du är, Kursettan) har tagit anstöt av vad de upplever som den "deppiga" stämningen som präglat bloggen på sistone. För att uppväga denna "deppiga" stämning postar jag här en pigg historia om en glad hare och blommor. OBS! Detta är enda gången en pigg och käck historia kommer att förekoma på bloggen. Att jag låter en sådan göra det nu är enbart pga. juletiderna. Skulle jag vägra posta en pigg historia i tider som dessa skulle jag framstå som ännu “deppigare”.


     Det var en gång en hare men inte vilken hare som helst utan en hare så glad och härlig att alla som träffade haren alltid sa till varandra: "Det var mig en glad och härlig hare!"

     En dag var den glade och härlige haren ute och skuttade på det vis som alla harar skuttar, inte bara de glada och härliga utan även de arga och inte lika fullt så härliga hararna. När han så skuttade över ängen fångade en grön blomma harens uppmärksamhet. Han böjde sig ner för att plocka den men precis när han skulle rycka upp blomman ur marken hördes en svag liten röst.


- Aj, aj, aj, gnydde rösten.

- Va, utbrast den härlige haren förvånat. Är det du gröna blomma som pratar?

- Ja, det är jag, svarade blomman. Vad gör du?

- Jag tänkte plocka dig och sätta i en vas.

- Mm, låt gå. Men först måste du visa dig värdig att plocka mig.


Detta var den härlige haren inte beredd på men han satte sig i gräset och tänkte både länge och väl. Till slut kom han på ett svar och återvände till blomman.


- Grönt är skönt, sa den härlige haren.

- Grattis! Du har bevisat din värdighet och jag kommer inte kunna känna annat än stolthet över att ha blivit plockad av någon så kvick som du.


Glad i hågen skuttade haren vidare med den gröna blomman mellan tassarna. Dock dröjde det inte länge förrän en röd blomma fick haren att stanna till. Han böjde sig ner för att plocka den och precis som förra gången började blomman tala.


- Aj, aj,aj. Vem är det som drar i mig?

- Det är bara jag, den glade och härlige haren. Jag tänkte plocka sig och sätta i en vas.

- Mm, låt gå. Men först måste du visa dig värdig att plocka mig.


Inte heller denna gång visste den glade och härlige haren vad han skulle svara så återigen fick han sätta sig ner i gräset och fundera. Strax innan solen gick ner kom han på det.


- Rött är sött, sa haren.

- Grattis! Du har bevisat din värdighet och jag kommer inte kunna känna annat än stolthet över att ha blivit plockad av någon så kvick som du.


Ja, ni kan själva luska ut åt vilket håll historien kommer att utvecklas, så här är en synopsis av resten av historien: blått är flott, gult är fult, levde lycklig i alla sina dagar, the end.





Kommentarer
Postat av: Kursettan

God Jul och Gott Nytt År på dig!!!
Vi ses snart i småstaden...

Kram från "kursettan" (jag jobbar på att behålla den titeln...Alltså inget lov för mig, hihi)

2006-12-18 @ 22:41:16
Postat av: h

Kursettan! Äntligen en kommentar! Totally bra! God Jul etc. på dig med!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback