i'm just sayin'

Kära flygbolag och verk som ansvarar för drift och utveckling av statens flygplatser för civil luftfart, för flygtrafiktjänst i fred för civil och militär luftfart, samt för utbildning av flygledare,


Imorgon fredag planerar jag att ta en flygtur från Småstaden till Storstaden. Efter att ha tagit del av ett antal av varandra oberoende nyhetsrapporteringar har jag förstått att ett oväder är på väg in över landet. Detta oväder har beskrivits i termer som "värsta ovädret sedan Gudrun", "superstormen", "extremt hårt väder" samt "orienteringstävling hotad". Media, tänkte jag och avfärdade det hela som densammas fantasier. Detta var innan jag besökte SMHI, denna starkast skinande diamant i vårt lands meteorologiska krona. SMHI informerade mig om att man i det län Småstaden tillhör utfärdat en klass 3-varning. Klass 3-varning. Det oroar mig litet. Eftersom mina egna ord inte kan göra en klass 3-varning rättvisa citerar jag den skinande diamanten:

Klass 3: Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.


I egenskap av allmänhet kommer jag alltså vara i stor fara och mitt samhälle kommer att störas i sina viktiga funktioner. Jag försökte därför kontakta er, kära flygbolag och verk som ansvarar för drift och utveckling av statens flygplatser för civil luftfart, för flygtrafiktjänst i fred för civil och militär luftfart, samt för utbildning av flygledare, för att reda ut huruvida det skulle vara säkert att färdas i flygplan imorgon. Men ni, kära flygbolag och verk, verkade inte angelägna om att lugna oroliga resenärer. Inte kunde jag hitta någon konkret information om läget inför morgondagens flygningar på någon av era webbsidor, kära flygbolag och verk..

Jag får därför förlita mig på vad min vän, den unge piloten, berättade för mig om sidvindskomposanter och multipla landningsbanor.


Med de allra vänligaste hälsningarna

Hakusch


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback