no smoking in this area

En sak som upptagit mina tankar de senaste timmarna är de jämförelser man gör när man pratar om areor. Ett inte alls ovanligt grepp är att jämställa den aktuella aren med en yta som det utövas någon idrott på. Planerna som förekommer flitigast i dessa sammanhang:

Fotbollsplan - I lungorna finns flera hundra miljoner lungblåsor med en sammanlagd yta stor som en fotbollsplan.  Ytan på de fotbollsplaner som används i stora intenationella sammanhang får vara mellan 6400 och 8200 m2.

-TennisplanTunntarmen har en yta stor som en tennisplan.  En tennisplans yta är dock inte helt oproblematisk. Beroende på om syftar på endast planen man spelar på eller även på den omgivande ytan varierar värdet (ca. 260m2 respektive 550 m2).


Det är inte alls förvånande eller konstigt att man försöker konkretisera storleken på areor genom att jämföra dem med olika idrottsplaner.  Att det är just idrotterna fotboll och tennis är inte heller förvånande då de båda är idrotter som de flesta har ett hum om. Varför tänker jag då på detta om då det varken är förvånande eller konstigt? Idag hörde jag nämligen någon använda badmintonplanen för att konkretisera en viss area.  Detta fick mig att fundera över vilka idrottsplaner som används i jämförande syfte och kom fram till resultatet ovan. Men det fick mig också att fundera över varför det bara är just dessa två planer som används, varför inte isrinken vars storlek de flesta ändå kan föreställa sig. Googlar man "stor som en isrink" får man 0 träffar. En annan fråga som dessa funderingar gav upphov till är om dessa jämförelser är lokalt präglade eller om de används i resten av världen? Använder människor i USA också fotbollsplaner som jämförande mått trots att fotbollen inte är lika utrbredd i USA som i Europa? Hur  gör man för att illustrera lungblåsornas yta i USA?

Vad som  är  tydligt är skillnaderna i de båda planernas respektive storlek vilket gör det ännu konstigare att man inte använder några andra idrottsplaner i jämförande syfte. Isrinken med sina ca . 1800 m2 skulle vara en utmärkt kandidat. Eller varför inte just badmintonplanen? Den vore idealisk för att illustrera ytor runt 70 m2.  För visst finns det väl andra areor än  6400 - 8200 m2 och  260 - 550 m2 ?

Kommentarer
Postat av: sara

woow...västa bloggen...förstör jag den nu med alla nördiga inlägg...i hope soo ;) kommer jag oxå å dö? jag har ju as tunnt hår?

2006-03-14 @ 22:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback